Hoe wonen wij? Een rondleiding op Aditi
Aditi is 12,20 lang en 3,40 breed. Maar omdat een schip niet vierkant is hebben we dus niet 41,48 vierkante meter aan oppervlakte, maar iets minder dan de helft en wij gokken op ongeveer 18 vierkante meter. En dat met 2 personen en een kat en alle spullen die nodig zijn om te kunnen wonen, werken en reizen. We zullen proberen te laten zien hoe het is om aan boord te wonen. We beginnen buiten op het dek.
Buiten op het dek
We hebben een zogenaamde deksalon, dat wil zeggen weinig obstakels op het dek en geen kajuit die helemaal naar voren doorloopt. De witte opbouw is de Salon, daar zit het leefgedeelte; de “woonkamer”en de “keuken”.
Via de gangboorden loop je naar achter, naar de kuip. Ook de kuip is klein en compact, omdat dat veiliger is op zee. Al die moderne witte platte boten hebben een kuip die erom vragen om met een golf uit je kuip gespoeld te worden. Het stuurwiel neemt ook vrij veel ruimte in. In de kuip onder de stuurboord bank zit de bakskist, een groot vak waar al onze lijnen, reserve diesel en reserve anker in liggen. Als we lekker in de zon willen zitten gaan we daarom vaak op het ruime, platte voordek zitten.
De salon en de kombuis
Zoals je kan zien is Aditi een tweemaster, ketch getuigd. De achterste mast staat in de kuip en daardoor zit onze ingang naar de salon niet in het midden, maar aan bakboord. We gaan de trap af naar de salon, direct aan stuurboord is de keuken, oftewel de kombuis. Hier hebben we al eens over geschreven, hoe het is om te koken in een beperkte ruimte. Aan bakboord is de hondenkooi, dat is de slaapplek als je wacht loopt (de hondenwacht) maar deze is erg klein en daarom gebruiken wij die als opslag voor de kat, ook de kattenbak staat daar mooi verstopt. (vonden wij leuk, de kattenbak in de hondenkooi). Hier hangt ook al wat apparatuur; Radar, tweede scherm van de navigatie en een schakelpaneel voor de bilgepompen en buitenverlichting.
Voorbij het schot is het leefgedeelte, de salon. Ruimte voor 5 personen om te zitten. Een L-bank en een rechte bank, eettafel en navigatiehoek met de rest van de apparatuur. Onder de banken is opbergruimte. Onder de opbergruimte is nog meer opbergruimte, je moet alleen wel de bovenste vakken leeghalen om daar bij te kunnen. Aan bakboord ligt de voedsel voorraad en aan stuurboord een complete werkplaats; handgereedschap, reserve materiaal, schroeven, lijm, kit en verf materialen. Onder de vloer is de machinekamer, daar staan ook de accu’s en ligt de motor en heel veel kabels en snoeren.
Kachel
Onder de tafel, verzonken in de vloer, staat onze kachel. Dit is een Deense kachel die loopt op diesel direct uit onze hoofdvoorraad diesel. Via zwaartekracht stroomt de diesel in de kachel, aanmaakblokje erbij en lekker laten branden. De kachel geeft behoorlijke warmte, we hebben al een keer gehad dat we niet opletten hoe hoog hij stond en plotseling was het 28 graden binnen. Bij de verkeerde wind slaat de rook naar binnen omdat de wind dan door de kachelpijp in de kachel blaast.
Natte cel en slaappunt
Vanuit de salon ga je nog een paar treden naar beneden en kom je in het voorschip. Aan stuurboord de natte cel (de badkamer). Deze is nu nog heel simpel; een toilet die spoelt met buitenwater en een wastafel die niet is aangesloten en een spiegel. We gaan de natte cel volgend jaar verbouwen omdat we erg graag een douche aan boord willen installeren. Aan bakboord een grote kast voor zeilpakken en laarzen.
Na de natte cel begint het slaapgedeelte. Wij kunnen hier nog steeds rechtop staan omdat het schip diep in het water ligt. Er is een groot bed in de punt van het schip met onder het bed heel veel opbergruimte. Rondom het bed zijn er kasten en opbergvakken. Bij ons voeteneind staat een tussenschot met een groot luik. Deze geeft toegang tot de voorpiek, een heel groot opbergvak. Hier is wel wat lastiger bij te komen, daarom liggen daar spullen die we minder vaak nodig hebben, dat is onze zolder.
Al met al hebben we niet veel leefoppervlakte maar wel heel veel bergruimte, wij vinden het prima wonen zo. Wil je meer over de technische kant van het schip weten, lees dan de Aditi pagina.
3 reacties