Keerringen vervangen waterpomp
Vaak als we de motor starten maken we de vloer luiken open zodat we een en ander kunnen controleren als de motor loopt. We hebben recent de olie en de oliefilter vervangen en we wilde nog even testen of alles goed zat. Bij de test start zagen we water uit een verklikker gat spuiten. Een verklikker zit bij de waterpomp, als je keerringen (afsluitingen) niet meer goed zijn, dan loopt hier water door. Dit heeft als gevolg dat er water in de carterolie en olie in het koelwatersysteem. Je carterolie wordt dan een beetje mayonaise achtige vloeistof. Om dit te voorkomen zitten er twee keerringen in het pomphuis, een aan de impeller kant en een aan de as kant.
Pomp verwijderd van het motorblok en de oude keerringen verwijderd. Erg lastig om de ring in het impeller huis te verwijderen. Er zit een koper ring in de afsluitring en die zit heel strak. Na een hoop gedoe oude keerringen verwijderd en alles schoongemaakt.
Nieuwe keerringen
Nieuwe ring aan de as kant ging er soepel in, zat gelijk goed. Ring aan de impeller kant wilde er gewoon niet in. Zelf een pers gebouwd van koperen schijven en een grote bout en vleugelmoer, maar nog steeds geen beweging in te krijgen.
Buurman in de haven even laten kijken en er bleek nog een koperen ring in het pomphuis te zitten, met tangetjes verwijderd. Daarna ging de nieuwe keerring er vrij gemakkelijk in. Complete pomphuis weer in elkaar gezet, slangen er weer op en gelijk alle slangenklemmen vervangen.
Als het goed is hoef ik dit de eerste 10 jaar niet meer te doen.
Netjes gedaan Jasper.
In de 11 jaar dat wij haar hadden nooit last gehad alleen een keer de impellor vervangen. Dit zat er natuurlijk een keer aan te komen.
Dank je wel Paul, ik heb dit ook nooit eerder hoeven doen, op geen 1 schip wat we hebben gehad, het is dat we het toevallig zagen. Ons andere schip (lesboot) had tegelijker tijd hetzelfde probleem, die dus ook maar gelijk vervangen.
Je gaat er nog bedreven in worden.