Uitrusting voor een lange zeiltocht. Deel 2
Voor een lange zeiltocht heb je naast de technische uitrusting natuurlijk ook kleding, voedsel, medicijnen en nog veel meer nodig. Tijdens grote delen van dit soort lange zeiltochten ben je compleet op jezelf aangewezen en kunnen de weersomstandigheden snel veranderen. Het kan ook zijn dat je noodgedwongen ergens langer moet blijven en dan is het wel handig om veel op voorraad te hebben.
Voedsel voorraad
Voor onze lange zeiltocht gingen we uit van vier maanden. We wilden voor deze periode een basis voorraad aan boord hebben die we kunnen combineren met verse producten die we op bestemming kopen.
De basis bestaat voornamelijk uit conserven en maaltijden in zak. Tegenwoordig kun je bijna alles in blik krijgen en de kwaliteit is behoorlijk goed. Je kunt ook je eigen maaltijden in laten blikken. We willen geen glas aan boord, bij ruig weer blijft daar weinig van over en dat geeft zo’n troep.
Met een kat op reis
Ook voor Djosy hebben we een voorraad aangelegd. Ze is nogal kieskeurig wat betreft kattenbak vulling en voer. We hebben ooit een zak andere kattenbak vulling gekocht, maar dat accepteert ze echt niet. Ze krijgt ook goed voer en daar is ze aan gewend, dus ook veel blikjes zachtvoer en zakken met brokken.
Voordat we vertrokken is ze ingeënt tegen hondsdolheid, Katten en niesziekte. Ze heeft een wormkeur gekregen en haar gehele conditie gecheckt. Dat lijkt misschien allemaal wat overdreven, maar in veel landen is dit een eis. Het moet ook allemaal worden bijgeschreven in een huisdieren paspoort. Ze kreeg van de dierenarts ook preventief een verzameling medicatie voor onderweg mee.
Kleding en zeilpakken
Ook wij hanteren het drie lagen systeem. Dat wil zeggen een onderlaag, een middenlaag, meestal iets van fleece en een waterdichte toplaag, je zeilpak. Daarnaast hebben we een heel scala aan mutsen, petten, neksjaals, handschoenen, zeilschoenen, zuidwesters en voor ieder een goed paar waterdichte laarzen met heel veel grip op het dek.
Ook bij warm weer moet je jezelf goed beschermen. Vooral tijdens het zeilen als er een beetje wind staat voel je niet hoe snel je verbrandt. Als je een paar uur achter het roer staat voel je niet hoe snel dat gaat, zelfs met kleding aan. De U.V. stralen van de zon weerkaatsen op het water en gaan gewoon door je kleding heen. Hiervoor hebben wij U.V. werende t-shirts, die zijn ook handig bij het snorkelen of zwemmen. Voor eventuele inspecties of reparaties onder water hebben we een warm duikpak en snorkelspullen.
EHBO en brandpreventie
Wij hebben in overleg met onze huisarts een scala aan medicijnen meegekregen voor een lange zeiltocht. Dit varieert van zeeziekte tabletten tot een breed spectrum antibiotica. Hieronder de belangrijkste.
- Paracetamol
- Loperamide bij diarree
- ORS om uitdroging te voorkomen
- Insectenwerend middel met DEET
- Zonnebrandcrème
- Middel tegen zeeziekte
- Antiseptische zalf
- Middel om water te ontsmetten
- Elektrische koortsthermometer
- Antibiotica voor zelfbehandeling
Direct bij de kajuit ingang hangt een uitgebreide EHBO verbanddoos en twee brandblussers. Bij de kachel hangt een grote brandblusser en in de slaaphut hangt ook nog een grote blusser. Alle brandblussers zijn gevuld met schuim. In de kombuis hangt naast het fornuis een branddeken.
Documenten en papieren
Tijdens een lange zeiltocht kom je in meerdere nationale wateren. De eisen en wetten per land verschillen onderling behoorlijk. Vooral de eisen voor het vaarbewijs en eigendomsbewijs verschillen sterk per land. Zo is bijvoorbeeld in Noorwegen vaarbewijs 2 verplicht, maar die regel vervalt echter weer als je voor 1980 geboren bent. Er gaan ook verhalen rond op internet van zeilschepen die voor de kust van Frankrijk in beslag worden genomen, omdat de schipper niet goed kon aantonen dat het schip van hem is. Het is dus een kwestie van jezelf goed informeren naar de eisen van het land waar je heen wilt varen.
Onderstaande documenten kunnen bijna overal gevraagd worden:
- ICC/ internationaal vaarbewijs
- ICP/Eigendoms-papieren
- BTW verklaring van het schip
- Verzekerings papieren
- Marifoon zendvergunning
- Paspoorten
- Huisdieren paspoort
- Medicijnen paspoort
Bijboot en buitenboordmotor
In Nederland leg je over het algemeen aan in een box of langs een steiger. Op veel plaatsten in het buitenland lig je of voor anker of lig je met je boeg naar de rotsen met een hekanker. Als je voor anker ligt is het handig om een klein bootje te hebben waarmee je naar de wal kunt, om bijvoorbeeld boodschappen te doen.
Als je aan de rotsen aanlegt, zoals ze dat veel in Scandinavië doen, moet je lijnen uitbrengen naar de wal en die bevestigen aan ringen of haken die in de rotsen zitten. Ook hiervoor is een bijbootje erg handig. Wij hebben een opblaas bijboot van 3,20 meter met een 3 PK buitenboordmotor. Het bootje wordt ook gebruikt om de buitenkant van het schip te poetsen of om gewoon te spelenvaren.
Aanvulling op veiligheids middelen
Naast onze reddingsvesten gebruiken we ’s nachts en bij zwaar weer onze life-lines. Life-lines zijn sterke nylon banden met aan iedere kant een karabijn haak. De ene kant klik je vast aan een harnas, die bij ons al ingebouwd zit in het reddingsvest en de andere kant klik je vast aan een looplijn. Looplijnen zijn nylon banden die op het dek liggen, over de hele lengte van het schip en aan beide kanten.
Zodra je de kuip uitstapt lijn je jezelf aan en zit je dus vast als je over het dek loopt. Wij kunnen onze ankerrolina (50 meter nylon band op een rol, wordt ook gebruikt als ankerlijn voor het hek-anker) gebruiken om looplijnen te creëren. We trekken de nylon band van een rol helemaal naar de boeg, onder de boegspriet door en weer terug naar achter en dan opspannen op een lier.
Reserve materiaal
Naast alles wat we hebben beschreven in deel 1 en deel 2, hebben we ook nog een grote voorraad reserve materiaal en onderdelen. Dat zijn bijvoorbeeld motoronderdelen, verschillende soorten doek, lijnen, elektronica, hout, staal en heel veel los spul. Tijdens een lange zeiltocht gaat er van alles kapot en dan is het wel prettig om dat onderweg te kunnen vervangen of te repareren, al is het maar provisorisch.