Uitrusting voor een lange zeiltocht. Deel 1
Vaak kan een schip meer hebben dan de bemanning, of hoe zeewaardig een schip is hangt af van de zeewaardigheid van de bemanning. Met andere woorden, de meeste schepen zijn zeewaardig maar het ligt meer aan de ervaring van de schipper, de bemanning en uitrusting van het schip. Dan is er ook nog wel een behoorlijk verschil tussen een zeewaardig schip en een oceaanwaardig schip. Het ronden van Kaap hoorn vraagt wel even iets meer van het schip, de uitrusting en de bemanning dan bijvoorbeeld een oversteek naar de Engelse kust.
Veiligheid en reddingsmiddelen
Bij de standaard uitrusting horen natuurlijk ook meerdere veiligheids en reddingsmiddelen. We hebben goede zelfopblaasbare reddingsvesten met een kruisband, zodat het vest niet over je hoofd schuift als het opblaast. Achterop het schip hangt een oceaan waardig reddingsvlot voor 4 personen. Een reddingsvlot moet elke drie jaar gekeurd worden en dan kun je gelijk de noodvoorraad van het vlot weer aanvullen.
Aan de zee-reling hebben we een knalgele “life-sling” hangen, dat is een soort hoefijzer aan een lange lijn. Deze is zo gemaakt dat de persoon in de “sling” zelfs via een helikopter omhoog gehesen kan worden. In het gangboord ligt een Joon, dat is een lange stok met een vlaggetje, die gooi je overboord om een plek te markeren, het vlaggetje steekt bijna 2,5 meter boven water uit en is een stuk beter te zien dan een hoofd dat net boven de golven uitsteekt.
Daarnaast hebben we een nieuwe EPIRB aangeschaft. Er was er eentje aan boord, maar de accu was dood en een nieuwe accu was duurder dan een compleet nieuwe EPIRB. We hebben de EPIRB in een cassette aan de zee-reling hangen als we varen. Deze cassette gaat vanzelf open mocht hij onder water komen waardoor de EPIRB altijd naar het wateroppervlak drijft.
Dieseltank en reserve brandstof
Onze vaste dieseltank is ongeveer 100 liter. Daar komen we een heel eind mee, we hebben tenslotte zeilen, maar een extra voorraad kan geen kwaad. Onze kachel en onze oven en fornuis draaien ook op dezelfde dieseltank. We hebben ruimte gemaakt in de bakskist en de beschikbare ruimte opgemeten zodat we wisten hoe groot de jerrycans kunnen zijn. Met het idee dat je de jerrycans ook nog moet kunnen tillen, misschien wel over langere afstand, hebben wij 10 x 10 liter aangeschaft. Dat is dus 100 liter extra. Het zijn stapelbare, U.N. goedgekeurde jerrycans en we hebben stickers laten maken met B7 erop, om aan te geven dat het diesel is. Om onze grote tank bij te tanken neem je een 10 liter tankje, kraantje erop draaien en zo via een filter/trechter de tank in. Geen gedoe met schenktuitjes of hevelslangen.
Water voorraad
De watertanks op Aditi zijn in totaal ongeveer 200 liter. Het zijn twee flexibele zakken van ieder 100 liter, maar de zakken gaan nooit helemaal vol en willen nogal eens openscheuren. Daarnaast gebruiken we een 5 liter tankje als dag voorraad in de kombuis. Als extra voorraad hebben we 4 x 25 liter, 2 x 20 liter en 2 x 10 liter aan jerrycans. Dat is dus 160 liter extra, daar kunnen we bijna twee keer de watertanks mee vullen.
Anker uitrusting
Toen we het schip kochten zat er een ploegschaar anker op. Nou houden wij niet zo van ankers met bewegende delen, dus hebben wij een type Delta anker aangeschaft van 20 kg. We moesten wel de rail en potdeksel lijst aanpassen, er is een stuk uitgezaagd zodat we het anker verder naar binnen kunnen trekken.
Als tweede anker, hekanker of als reserve anker, hebben we een RVS poolanker, ongeveer 16 kilo. Deze ligt vastgebonden op het voordek, net achter de elektrische ankerlier. In de bakskist ligt dan ook nog de oude ploegschaar van ruim 16 klio met twee 40 meter lijnen met kettingvoorloop.
Bilgepompen
Een van de eerste dingen de we hebben toegevoegd zijn twee elektrische bilgepompen met automatische schakelaar. Er was aan boord alleen maar een hand lenspomp, prima ding verder, maar die gaat niet vanzelf aan. We hebben nu twee zware pompen onderin onze 1 meter diepe bilge staan. De zwaarste pomp heeft een sensor op 25 cm hoogte, als het water de sensor raakt gaat de pomp vanzelf aan.
Apparatuur en navigatie
Voor de komende tochten willen we graag iets nieuws proberen. We hadden iets gelezen over de nieuwste generatie FishFinders. Het zijn compacte apparaatjes met veel mogelijkheden waaronder ook een goede GPS. Wat we willen proberen is om de bijna fotografische bodem scanner als een soort vooruit kijkende dieptemeter te gebruiken. De sonar hangt aan een telescopische stok aan de spiegel van het schip. We hebben dit tot nu toe nog niet goed kunnen testen maar de beelden zien er wel goed uit.
Naast de GPS op de FishFinder hebben we nog een Garmin GPS met AIS en een laptop met OpenCPN en een eigen AIS ontvanger. Als reserve GPS hangt er een Raspberry Pi 3 met OpenCPN. We gebruiken ook een Furuno weerfax, Furuno radar en twee draadloze schermpjes van Tacktick voor de windmeter, snelheidslog en dieptemeter. De stuurautomaat is een Furuno. Alle apparatuur is onderling verbonden via NMEA. Voor de communicatie hebben we een Furuno DSC marifoon met ATIS en een handheld marifoon waarmee we kunnen uitluisteren.
Materiaal en gereedschap
Onder de langsbanken in de kajuit zit een kleine werkplaats verdeeld over vijf grote vakken. We hebben een vak met verf, vele tape soorten en verf materiaal. Twee vakken met handgereedschap, ijzerwaren, kunststof onderdelen, kleine elektronica en veel reserve batterijen. Dan een vak met reserve materiaal voor de motor zoals oliefilters en een v-snaar. En nog een vak met grijp gereedschap en tape. Dit vak wordt wel gedeeld met het kattenvoer en brokjes.
In de voorpiek net voor het bed is nog een kast waar al het elektrisch gereedschap ligt. Hier staat ook een grote afsluitbare emmer met epoxy, polyester en verschillende soorten lijm. Aan de wand bij de kajuit ingang hangt en klein kastje met schroevendraaiers en steek sleutels.
Naast al deze meer technische zaken hebben we natuurlijk ook voedsel, kleding, medicijnen en documenten nodig, dat beschrijven we in Deel 2.
Erg leuk en interessant om te lezen.
Dank je wel! over een paar weken doen we deel 2.
Ja, ja er komt heel wat voor kijken in dagboot-leven! Was weer leuk en interessant om de blog te lezen! Zie uit naar de volgende…..
Dank je wel, de volgende is onderweg.