Zelf een diesel kachel installeren
Aan boord van Aditi hebben we een grote diesel kachel. In de winter is dat prima, maar in het voor en najaar is die kachel eigenlijk wat te veel van het goede. Meestal als we hem aanzetten is het binnen no-time een soort van sauna binnen, we hebben het rond de 28 graden binnen gehad met alle ramen open. Maar zonder kachel is het net weer te koud. Voor deze periodes hebben we een hete lucht diesel kachel bedacht. Je kunt ze kopen van hele dure merken, maar voor de test hebben wij eerst een chinese diesel kachel besteld, als het echt goed bevalt gaan we naar een duurder systeem kijken.
Op zoek naar een geschikte plek
De kachel zelf is niet zo groot, maar je moet rekening houden met de aansluitingen en vooral de lucht toe en afvoer. De kachel heeft eigenlijk 2 x lucht aanvoer en 2 x luchtafvoer en al die slangen moet je nog wel kwijt kunnen en naar buiten toe kunnen voeren. Dan heb je nog de brandstoftank en de verwarmingsbuizen. Kijk dus eerst goed hoe alles komt en of er dan nog ruimte is voor alle aansluitingen.
Wij vonden na lang zoeken een geschikte ruimte achter de hondenkooi, een mooi stevig schot en ver genoeg achterin om de aan en afvoer te kunnen maken. En ook ver genoeg om de herrie niet te horen. Tijdens het installeren van de diesel kachel heb ik ook de hondenkooi aangepast.
Installatie platform
De kachel wordt geleverd met een installatie platform, de baseplate. Het probleem was echter dat je die niet aan een wand kunt hangen. Met wat hardhout en een aluminium strip zelf een wand bevestiging gemaakt. Let goed op de richting van de plaat, de kachel kan er maar op 1 manier op.
De installatie
Na het maken van de baseplate, kunnen we de kachel zelf ophangen aan de wand. Het liefst zo recht mogelijk (maar ja, het is een boot, het is nooit recht) en in de lengte van het schip met de blaas mond naar voren. Ik heb er rubber tussen gedaan om het trillen wat te dempen.
De diesel kachel ophangen
Nadat de baseplate is bevestigd hebben we de kachel geplaatst. Houdt rekening met ruimte voor de elektra en alle af en aanvoeren van de kachel. je moet er ook nog bij kunnen om het allemaal vast te zetten.
Het brandstofsysteem van een diesel kachel
Ok, de diesel kachel hangt op zijn plek, nu alle rand installaties nog. We gaan verder met de 10 liter brandstoftank die bij de kachel wordt geleverd. Dit is best een gedoe. Wederom op zoek naar een geschikte plek, hij moet zo hangen dat je wel nog kunt tanken en niet te ver weg van de kachel i.v.m. met opvoerhoogte. Uiteindelijk een plek gevonden in de bakskist, tegen de kuipwand aan. De diesel leiding gaat onder de kuip door, daar zit ook de brandstofpomp, naar de diesel kachel
Pomp en filter aangesloten op een stukje diesel leiding. De witte buis is een nylon brandstofslang. De zwarte stukken worden alleen maar gebruikt om een verbinding te maken.
Onderin de tank moet je zelf een gat boren (boormaat in de handleiding klopte niet, ik ben zelf met een klein boortje begonnen) daarna moet het tuutje voor de aansluiting van de dieselleiding daar met zijn schroefdraad doorheen gedraaid worden. Daar komt dan weer de brandstof leiding op.
Het is een heel gepriegel om het tuutje in de tank te bevestigen, ik doe het met een sterke nylon lijn, dan het tuutje en daarachter een rvs ring. Lijntje door het geboorde gat in de bodem trekken en dan via het lijntje het tuutje door het gat trekken. Zelf schroefdraad creëren door het tuutje in het plastic te draaien. Vergeet de keerringen niet.
De dieselpomp met leiding, geplaatst onder de kuip. Zorg ervoor dat de pomp dicht op de dieseltank zit, de pompjes zijn beter in duwen dan zuigen. De zwarte rubberen ring is een trilling demper, werkt niet heel goed, je hoort de pomp door het hele schip tikken.
De in en uitlaat
Dit type diesel kachels hebben 4 in en uit gangen. Aan de onderkant zitten de in en uitlaat voor de verbrandings motor, schone lucht in en uitlaatgas uit. De schone lucht in trek ik van buiten, de uitlaatgassen gaan via een flexibele uitlaat met demper naar buiten.
hierboven is de uitlaat met de demper, hieronder de aanvoer van verse buitenlucht.
De hete lucht slangen en outlets
Ook dit is weer een ruimte ding. De slangen hebben een diameter van 75mm (bij dit type kachel, er zijn ook veel andere maten) en als je de warmte wilt verdelen zul je in iedere ruimte een outlet moeten maken. Wij hebben gekozen voor 4 outlets; kombuis, salon, natte cel en de voorpunt. De kachel heeft een vermogen van 8Kw, die blaast aardig door. Let goed op welke hoeken of koppelstukken je gebruikt, de hoek bepaalt hoeveel lucht erdoorheen stroomt. Een Y splitter laat meer lucht door dan een T splitter.
Al met al een tijdrovende klus, maar het resultaat is erg prettig. Afgelopen winter was het zo koud dat we zelfs beide system tegelijk aan hebben gehad. Het was dan ook bijna min 20.