watertank en watermeter
In Makkum kwamen we er tijdens het water tanken achter dat de watertank op de naad gescheurd was en behoorlijk lekte. We hadden denk ik bijna 200 liter water in de bilge staan. De flexibele tank hebben we daar toen gelijk vervangen. Ook hadden we altijd het probleem dat we nooit precies wisten hoeveel water we verbruikten en hoeveel er dan nog in de tank zat. We moeten voorkomen dat we de tanks helemaal leeg trekken omdat de stuurboord tank geen ontluchting heeft.
Watermeter
Nou hebben wij aan boord een vrij simpel watersysteem. Alle slangen en aansluitstukken zijn gewoon simpele tuinslang koppelingen, overal te koop en een stuk goedkoper dan de speciale watersystemen voor zeiljachten. Omdat wij dit systeem hebben kunnen we dus ook vrij gemakkelijk leidingen omgooien of accessoires toevoegen. Er bestaan dus water verbruik meters voor op je buitenkraan om het verbruik te meten van je tuinslang.
Vlak na het vervangen van de watertank heb ik dus zo’n watermeter geïnstalleerd. Het enige lastige was het vinden van een geschikte plek. Mede door de koppelstukken en aansluitstukken werd het hele geval zo’n 30cm lang. De slangen moeten ook nog een bocht zonder knikken kunnen maken dus alles bij elkaar is er bijna 50cm ruimte nodig. Uiteindelijk heb ik de originele slang direct na de waterfiler (op de foto: blauwe cilinder met doorzichtige kap) er af gehaald en twee langere slangen aan beide zeiden van de watermeter gekoppeld zodat die in een natuurlijke bocht op de koperen hoofdleiding kon worden aangesloten.
Capaciteit
We weten dat we bijna 200 liter water kunnen tanken, we gaan uit van 180. De watertanks zijn groter dan de ruimtes waar ze in liggen, dus helemaal vol lukt niet. Door de watermeter kunnen we nu zien wanneer we de tank weer moeten vullen voordat dat er lucht in het systeem komt. Meestal is dat als er rond de 150 liter is verbruikt.