SKS Skûtsjesielen
We waren precies op tijd in Stavoren. Niet alleen vanwege het onrustige weer, het heeft weer flink gewaaid, geonweerd en geregend. Dat vonden wij wel even prima. Afkoelen was even heerlijk, ook werd de boot lekker schoon gespoeld van het zoute water. Ook weer lekkage, ondanks alle reparaties blijft het water naar binnen komen! Een punthoofd, dat krijgen we ervan, maar we gaan het oplossen als we in onze thuishaven zijn. Op tijd zijn heeft voornamelijk te maken met het Skûtsjesielen, klasse SKS, zaterdag 3 augustus is het in Stavoren! Woop woop, hoe leuk is dat, het Skûtsjesielen willen we natuurlijk mee maken en dat zien vanaf de dijk.
Mooie tribune voor het Skûtsjesielen
Het schijnt dat Stavoren één van de beste plekken is om het Skûtsjesielen te bekijken. Zou het druk worden? Wat is een goed tijdstip om naar de dijk te gaan? Met stoeltjes of gewoon in het gras zitten? Het is zeker druk. 13:00 was een prima tijdstip om een plekje te vinden op dijk, het Skûtsjesielen zelf begint om 14:00 uur. We zitten gewoon op het gras, wel met vuilniszak onder de billen, omdat het gras nog wel wat nat is. Langzaam loopt de dijk steeds voller, er blijven mensen komen, met stoeltjes, koelboxen en verrekijkers. Dat er zoveel mensen zijn is wel heel leuk voor de jongens en meiden op de Skûtjes.
Klaar voor de start
De Skûtjes zijn al aan het invaren, het is nu al een mooi gezicht! De spanning bouwt zich op, de wind trekt wat aan en er hangen prachtige wolken partijen boven het IJsselmeer. Er staan luidsprekers op de dijk, zodat we het verslag ook kunnen volgen. Het is niet zo goed te verstaan, maar we krijgen af en toe wat mee.
Het 10 minuten schot klinkt, wat betekent dat het nog 10 minuten tot aan de start is. Het 5 minuten startschot, terwijl het Friese volkslied klinkt bouwt de spanning verder op. Vlak voor de start liggen alle Skûtjes vlak voor de startlijn, alle zeilen hangen los zodat ze amper vooruit komen. Het startschot klinkt en daar gaan ze, maar de wind neemt af, dus het gaat allemaal wat langzamer.
Het parcours
Deze wedstrijd heeft een up down parcours. Dat houdt in dat er boei aan de wind is, de hoge boei. Deze boei moeten ze ronden en dan voor de wind terug. Opnieuw de boei ronden en dan weer naar de aan de windse boei. Voornamelijk bij het ronden van de boeien is het super spannend, ze zitten mega dicht op elkaar! De Skûtjes komen vlak langs de dijk. In het gangboord zit de peiler. Deze persoon heeft een peilstok en prikt elke keer in het water om de diepte in de gaten te houden.
En de winnaar is…
Het commentaar van de mensen om ons heen is echt schitterend. Ja hij is er eerder, oh jee ze zitten heel dicht op elkaar, hij neemt de boei mee, ja maar hij pakt gewoon die strafpunten, hij heeft voorrang, dat wordt een protest! Na een aantal keren, we zijn de tel kwijt geraakt, is het laatste rak. Akrum komt als eerste over de finish. Gevolgd door Halve Maan uit Drachten en als derde komt Grou over de finish. De schepen in het midden maken het nog even spannend, uiteindelijk is iedereen over de finish, de wedstrijd is afgelopen. Alle stoeltjes koelboxen en verrekijkers worden weer in- en opgepakt, dus de dijk loopt weer leeg! Zoals altijd, wij wachten wel even, laat de massa maar gaan.
Geen motor
De Skûtjes hebben geen motor. De zeilen worden pas vlak voor de sluis gestreken. Ze passen met zes schepen in één schutting, dus er moeten zeven schepen wachten. Ze liggen met z’n tweeën aan elkaar, wachtend op de volgende schutting. Door te bomen, een lange stok die in de bodem wordt gestoken, komen de schepen vooruit. En via het trekken aan de lijnen vanaf de wal en bijbootjes die duwen, komen ze in de sluis. Achter de sluis worden alle schepen aangelegd en gaat de bemanning aan het verdiende bier!