Oefenen, inzicht en frustratie
Vandaag stond in het teken van oefenen. Geoefend met box in en uitvaren, manoeuvreren op de motor en het gebruiken van de springlijnen, zoals aangeraden door de vorige eigenaars. Gisteren hebben we dit ook geoefend, maar het lukte ons niet. Gefrustreerd zijn we terug gevaren naar de meldsteiger om te overleggen waar we kunnen verbeteren om wel gecontroleerd de box in te komen.
Lastige langkieler
Het probleem zit hem in de langkiel, waardoor we onder water veel tegendruk hebben, de schroef werking die de kont hard naar stuurboord trekt en de punt die behoorlijk ver boven water hangt in combinatie met harde zijwind van bakboord zijde. Vandaag met nieuwe kennis en rust in de donder geoefend en dat ging best goed! Morgen weer verder met oefenen.
Snelheidslog
Het wieltje van het log vandaag schoongemaakt, daar zat veel aangroei op. Dan geeft hij de snelheid niet meer weer waardoor de stuurautomaat blijft piepen dat er geen snelheidsinformatie is. Dus die moet er dan uit… uit de romp. Bij ons kan dat terwijl de boot in het water ligt, omdat er een terugslagklep voor zit die dan het water tegenhoud. Vandaag dus niet, waarschijnlijk zit er op de klep ook teveel aangroei. Het water spoot naar binnen, maar we hebben een stop en hebben die dus erin geramd, het wieltje schoongemaakt en die weer in de romp geduwd.
En wederom oefenen
Vandaag was het weer alleen maar oefenen, dat zal de komende dagen ook zo blijven. Wederom box in en uit. Deze keer had ik de landvast (lijn waarmee je het schip aan een paal of de wal vastlegt) van het voordek mee naar achteren genomen sneller om de paal te leggen. En om te zien of we dan meer controle over de punt krijgen. Dat klopt, we hebben meer controle en voor mij is het makkelijker. Nu heb ik maar twee landvasten stuurboord en bakboord, waar ik mij bezig houdt. Gisteren had ik namelijk eerst de spring (lijn vanaf het midden van het schip) vastgelegd. Met vier lijnen tegelijk bedienen krijg ik ruzie met de lijnen, twee is echt beter!
Er was hier wel een logistiek foutje…we varen ‘onze’ box in en een ander schip wil er ook in…huh? Zij hadden die box ook toegewezen gekregen, foutje van de havenmeester. Wij zijn gewoon de box ingevaren.
Wat we lastig vinden is het draaipunt vinden. Bij alle schepen vonden we die relatief snel….dit schip is gewaagd aan ons, ze is stront eigenwijs.
Na meerdere dagen oefenen gaan we ook eens uitrusten en ontspannen op het voordek. We weten niet hoe het op het land is, maar op het water is het nog best fris…..ik zal nooit vrienden worden met kou.