Het winter seizoen gaat beginnen
We maken langzaam het schip klaar voor de winter. Alle losse spullen halen we naar binnen, de bijboot en de kussens. Alle lieren worden afgedekt met hoezen en we hebben ook hoezen voor ons houtwerk op dek, de boegspriet en de kast van de luchthappers.

In de haven wordt het steeds leger, er zijn al veel boten het water uit en de parkeerplaats staat al bijna vol met bootjes. We zien ook steeds minder mensen in de haven, alleen nog wat mensen die bezig zijn hun boot leeg te halen voor de winter. Raar gedoe eigenlijk, in de winter alle boten winterklaar maken en allemaal de kant op. In het voorjaar alle boten weer het water in en alle troep weer aan boord slepen.

Winter en zomer ligplaats
Het betekend ook voor ons dat we tijdens de winter naar een andere ligplaats gaan. We liggen zomers vlakbij de uit en ingang van de haven, mooie pek, maar tijdens de herfst en winter komen de golven naar binnen rollen en dat ligt niet zo lekker.

In de winter liggen we helemaal aan de andere kant van de haven omdat daar veel meer beschutting is. We liggen daar tussen meerdere boten en wat vakantiehuisjes. Het is ook een stuk dichter bij de wal, dat scheelt als we naar het sanitair gebouw lopen.

Water en elektriciteit
Het water is sinds 4 november afgesloten. We wisten dat het rond die datum zou gebeuren dus hebben we de dag ervoor snel nog alles gevuld. Alle slangen zijn van de haspels gehaald en nu is er geen water meer op de steigers te krijgen. Nu wordt het weer tijd om met jerrycans te gaan slepen. We kunnen in een keer 160 liter halen, 4×25 liter, 2×20 liter en 2×10 liter. De enige vorstvrije kraan zit bij het hoofdgebouw en is best een stukje lopen, dus met je lege jerrycans naar de wal, een karretje pakken en dan naar de kraan. 160 Liter water vullen en weer in het karretje tillen. Met karretje van een steile helling af en dan weer over de steigers naar de boot. Dan alle jerrycans aan boord tillen, met een kraantje boven onze vuldop de tank weer vullen. Dit doen we elke 3 dagen ongeveer.


Binnenkort gaat ook de stroom eraf. We krijgen dan een eigen stroommeter. Dat betekend dat we veel minder de straalkachel gaan gebruiken en dat de boiler s’nachts uitgaat. Ook de waterkoker ruilen we in voor water koken op de kachel.
Kachel en fornuis
Hoe kouder het wordt hoe meer herrie onze oven maakt. Bij het voorverwarmen ontstaat er een soort trilling en dan gaat die heel hard gaat toeteren. Soms duurt dit wel 5 minuten en het is echt een heel hard geluid.
De grote dieselkachel staat al weer een tijdje aan. Deze geeft een lekkere warmte en het schip is goed op temperatuur te houden, maar dan moet de kachel wel blijven branden. Nu is het nog wel te doen, maar als het straks gaat vriezen krijgen we weer kachelwacht. Dat wil zeggen dat een van ons altijd aan boord is. Vorige winter moesten we samen een avondje weg en toen we aan boord kwamen was het 1,3 graden binnen, dan duurt het bijna 3 uur voordat het binnen weer een beetje op temperatuur is.
Mooie foto’s!
Best veel gedoe, zo voor de winter. Dat denk ik, terwijl ik lekker warm op de bank jouw verhaal lees. Een heel goede winterperiode toegewenst!
Groet, Janny
Dank je wel!
Dat is hard werken dus om de boel behaaglijk te houden en van water te voorzien. Over work out gesproken ?️♂️?️♀️ Ik wens jullie een goeie winter, (niet aan de railing likken als het vriest) en heeeeel veel mooie foto’s voor de lezertjes thuis ? x
Zeker een work out, geen sportschool nodig! Thanks